tiistai 15. heinäkuuta 2014

Yhden vaimon vai mies?

Aktiivisuustaso alkaa laskeutua tavalliselle eläkeläistasolleen. Vietin mukavia rentoushetkiä entiseen vilja-aittaan laitellussa kesähuone-kuntosalissamme. (On siellä tyttärenpoika kuntoillutkin.)

Luin riippumatossa Herättäjä-yhdistyksen puheenjohtajan Jukka Hautalan "Ilmoitusasiaa" ja kuuntelin ukkossateen vilvoittavaa ropinaa peltikattoon. Lautojen raoista näkyi läpi niinkuin lapsuuskodin aitanvintillä. Siellä näki herätessään hirrenraoista, oliko aamu aurinkoinen vai harmaa. Muutoinkin oli nostalginen olo. Kaipasin entisiä ihmisiä, erityisesti Iida-tätiä ja Veikko-enoa. Sairaalasänkyyn kahlitun veljen ankea tapaaminen  painoi mieltä.

Mutta Hautalan kirjassa oli mielenkiintoisia Raamatun ei-fundamentalistisia selityksiä. Erityisesti naispappeuden vastustamisessa käytetty  "yhden naisen mies" sai minulle uuden tulkinnan. Juutalainen kulttuuri oli moniavioinen, niinkuin Vanhastatestamentista voi helposti todeta. Vaimojen lukumäärä kuvasti varakkutta. Valtakulttuuriksi kristinuskon alkuaikoina noussut roomalainen,samoin kuin kreikkalainenkin kulttuuri olivat yksiavioisia. Hautala arvelee Tiituksen ja Timoteuksen kirjeissään painottavan  yksiavioisuutta, jotta leviävä kristinusko sopeutuisi yhteiskunnalliseen tilanteeseen, olisi salonkikelpoinen. Vaihtoehtoisia tulkintoja ovat kehoitus taloudelliseen vaatimattomuuteen yhden vaimon muodossa tai myös keskittyminen seurakuntatyön vastuullisuuteen lukuisten vaimojen sijasta. Pääpaino ei tässä tulkinnassa siis olekaan sanalla mies vaan yhden vaimon. Nainen seurakunnan kaitsijana ei varmaan tullut kirjoittajille senaikaisessa yhteiskunnassa edes mieleen. Naiset olivat aina jonkun miehen omaisuutta ja hänen huolenpitonsa piiriin kuuluvia. Luulisi, että kaikki teologiaa opiskelleet  ovat perehtyneet tällaiseen historiallis-tieteelliseen selvitykseen?

3 kommenttia:

  1. Loistava analyysi! Miksi niin monen on mahdotonta nähdä se historilallinen ja kuttuurinen VT:n ja UT:n maisema? Sitä on vaikea ymmärtää. Siellä on niin paljon sitä mitä ei kertakaikkejaan voi liittää tähän aikaan. Yksi esimerkki tuo naisen asema.

    VastaaPoista
  2. Voihan sen ymmärtää, että kirjaimellinen raamatuntulkinta joitakin piirejä viehättää, mutta kun sekin on t u l k i n t a a eikä kiveen hakattua totuutta, kuten tässä hyvin osoitit. Järjen käyttö ei liene kielletty raamattuakaan lukiessa.

    VastaaPoista
  3. Raamatun lukeminen on mielenkiintoista, kun siihen saa historiallis-kulttuurista taustaa. Vaikkapa tuliset hiilet. Siihen aikaan pimeään lähtijä kantoi päänsä päällä hililiä, j oista sai puhalletuksi tulet. Mutta ihmeellisintä on, miten elävä on tuhansien vuosien takainen viesti elämän kipujen keskellä kamppailevalle ihmiselle,

    VastaaPoista